
Uitgedut!: een onpartijdige recensie
Het is 1949. De zusters van Bon Secours ontmoeten de Ierse senator Martin Quinn om geld te vragen voor hun opvangtehuis in Tuam, beter bekend als St Mary’s mother-and-baby home. Ze dringen er bij hem op aan dat de kinderen ernstig lijden als gevolg van het gebrek aan publieke middelen. De senator houdt niet van dergelijke publiciteit. Bovendien stelt een inspectie in dat jaar vast dat alles prima in orde is en ontvangen de zusters felicitaties voor de voortreffelijke omstandigheden. De zusters doen hun best, maar je kunt het verre van ‘voortreffelijk’ noemen. De kindersterfte is zo hoog, dat men zelfs noodgedwongen een beerput – die sinds de aanleg van een riolering in 1937 niet meer werd gebruikt – heeft moeten ombouwen tot crypte. Maar ja, het tehuis is financieel afhankelijk van de overheid, en dus kloppen ze twee jaar later, in 1951, aan bij de gemeenteraad om meer geld te vragen. De lokale bevolking klaagt echter dat dit tehuis veel te duur is voor de belastingbetaler.
Dezelfde lokale bevolking laat overigens ook geen kans ongemoeid om de ‘bastaardkinderen’ te treiteren. De kinderen en hun moeders zijn sociale outcasts. In een land met sociale, politieke en economische onrust worden nu eenmaal zondebokken gezocht. Dat geldt vandaag de dag nog steeds. In dit geval was de tragische ironie dat men in deze onrust krampachtig de katholieke identiteit wilde – nee, móest – bewaren, en misschien juist daardoor de katholieke leer het onderspit delfde. Ongehuwde moeders, en hun kinderen, waren een gemakkelijke prooi, omdat de zonde openbaar is en dus makkelijk te identificeren. Geheel in strijd met de christelijke boodschap hoefde men zo wellicht de eigen zondigheid niet onder ogen te zien. ‘Kijk eens wat zij daar doen! Zij gooien de katholieke moraal ten grabbel!’ Ongetwijfeld deden ook geestelijken mee aan deze praktijken. Dat zij die de leer moeten verkondigen en dienen er ook weleens een potje van maken, is inmiddels overduidelijk, en ook logisch.
Desondanks zorgden de zusters voor de moeders en de kinderen. De omstandigheden waren in Tuam zelfs beter dan in welk instituut in Ierland ook, zo blijkt uit een rapport van de ‘Board of Health’ uit 1935. Ondanks dat de kindersterfte hoog was, was zij gemiddeld lager dan in de rest van Ierland, dat een van de hoogste kindersterftecijfers van Europa had. Vooral in tehuizen was dit cijfer hoog, omdat daar de kans op infecties en ziektes groter was en er minder intensieve aandacht per kind kon zijn dan in een gezin.
Het is 2014, 65 jaar na de smeekbede van de zusters om meer financiële middelen. De media ontdekken het verhaal van Catherine Corless, een amateurhistorica die zich herinnert hoe slecht de kindjes uit het tehuis in haar jeugd werden behandeld, en hoe zij hier zelf in haar haar jeugdige onwetendheid aan mee heeft gedaan. Misschien uit een schuldgevoel besluit ze om onderzoek te doen naar de vergeten kindjes uit het tehuis. In de loop van de jaren verzamelt ze de publieke stukken – voor elk overlijdenscertificaat betaalt ze vier euro – en komt ze erachter dat er in totaal 796 kinderen tussen 1925 en 1961 zijn gestorven in dit tehuis. Dat is gemiddeld zo’n twintig per jaar, een sterftecijfer van ongeveer 9 %. Voor moderne maatstaven is dit schrikbarend hoog, maar helaas is dat niet altijd zo geweest, toch zeker niet in opvangtehuizen voor kinderen in die tijd. Er volgt een onderzoek, men wil een herdenkingsmonument voor de vergeten kinderen.
Maar zoals gezegd, ontdekken dan de media het verhaal. Ze komen er achter dat in 1975 een beerput van 120 cm bij 60 cm is gevonden met daarin de resten van ongeveer twintig lichamen, de tragische en improvisatorische crypte van een door geld- en ruimtegebrek geteisterd opvangtehuis. Het zal de oorsprong worden van een mythe die zich in slechts een paar weken zal ontvouwen. In de geschiedenis van mythevorming is dit misschien wel de snelst ontsproten legende aller tijden, maar we hebben blijkbaar te maken met een publiek dat maar al te graag gelooft in horrorverhalen, vooral wanneer de katholieke Kerk de schurk in het verhaal is.
Plotsklaps steken in deze trieste beerput geen twintig lijken. Nee, alle achthonderd overleden kinderen zijn in de beerpunt gedumpt. Feiten zijn niet belangrijk. Sensatie verkoopt. De getuigen die willen verklaren dat de ‘nonnen’ vreselijke tronies waren, die de kinderen zwaar verwaarloosden en zelfs mishandelden, zijn ook zo gevonden. Ongetwijfeld zullen er tussen de zusters een aantal krengen zijn geweest, zoals er in elk menselijk instituut krengen en rotzakken zijn. Het is begrijpelijk dat mensen juist deze negatieve personen het meest onthouden, en dat die in hun herinneringen aan het betreffende instituut de boventoon voeren. Wie weet immers dat de zusters zo hun best hebben gedaan bij de gemeenteraad en bij de regering om de erbarmelijke omstandigheden te verbeteren? Zeker de kinderen uit die tijd niet, die veel te veel genoegen schiepen in het treiteren van de bastaardkindjes.
Misschien hadden de media deze feiten kunnen achterhalen, en gelukkig hebben sommigen dat inderdaad gedaan. Maar voor de meesten zijn feiten niet interessant. Schandalen verkopen. Feiten zijn saai. Zelfs nadat Catherine Corless publiekelijk heeft gezegd dat de media een loopje met haar verhaal hebben genomen, gaan deze zelfde media door met het verspreiden van leugens en valt er in de Nederlandse kranten te lezen dat er ‘onlangs achthonderd lijken in een katholiek massagraf’ zijn gevonden. Het verhaal is inmiddels achterhaald, maar het kan de journalisten blijkbaar niet schelen. Wie heeft er nu belangstelling bij de waarheid? Dode kinderen zijn statistieken, tenzij we ze kunnen misbruiken om de Kerk aan te klagen, nietwaar? Zullen we ons afvragen hoe het fysiek mogelijk – of beter gezegd onmogelijk – is om achthonderd babylijkjes in een werkzame beerput te dumpen? Welnee, feiten verkopen niet. Een katholiek monster onder je bed, dat verkoopt! De mythe werd geschapen en de leugen verspreid. Wereldwijd sprongen de media over elkaar heen om een beeld te schetsen van een gruwelijke kerk, die dit soort misstanden niet alleen gedoogt, maar bepleit en door haar strenge seksuele moraal zelfs in de hand werkt.
Deze strenge seksuele moraal werd overigens door de heilige paus Johannes Paulus II heel mooi omschreven in een reeks toespraken, die bekend zou worden als de ‘Theologie van het Lichaam’. Een prachtig, complex en samenhangend geheel van theologische inzichten, die de katholieke moraal op een hele positieve manier op Bijbelse gronden wist te verklaren. Het is een theologie die openstaat voor het leven en aantoont hoe mooi en goddelijk geïnspireerd dit leven is. Johannes Paulus II zag hoe waardevol wij zijn als seksuele wezens en waarschuwde, in navolging van de zalige paus Paulus VI, voor een ‘cultuur van de dood’, waarin seks gereduceerd werd tot genotsmiddel, vrouwen tot lustobjecten, en abortus tot een algemeen geaccepteerde vorm van moord. Hoewel de boodschap van Johannes Paulus II positief en idealistisch van aard was, vertaalde de media het in een reeks van ‘gij-zult-niet’-bepalingen. De katholieke Kerk die een voorstander was van seks als goddelijke bestemming van het gehuwde menselijk lichaam was, werd bestempeld tot ‘anti-plezier’, en ‘anti-keuze.’ Derhalve werd elke manier om haar zwart te maken veroorloofd. Vergeet de veertig tot vijftig miljoen baby’s die volgens World Health Organization jaarlijks eindigen als ‘medisch afval’ van een abortuskliniek. Laten we in plaats daarvan jammerlijke sterftecijfers uit een tragisch verleden bestempelen tot katholieke hypocrisie en moorddadigheid.
In 1882, lang voordat er sprake was van de ‘cultuur van de dood’, schreef Nietzsche al dat God dood is. We kunnen nu constateren dat de journalistiek ook de geest heeft gegeven. De dolle mens van Nietzsche roept vandaag wellicht: “De journalistiek is dood! En wij hebben haar vermoord! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?” Dus mocht iemand ons vragen wat we met haar gedaan hebben, dan is het antwoord: we hebben haar achteloos gedumpt in een fictief massagraf.
Jaap is geboren in 1978 in het wonderschone Bergen op Zoom, en thans woonachtig in Gouda. Overdag is hij software engineer en ‘s avonds is hij Rooms-Katholiek. Hoewel hij kort na zijn geboorte al een tijdje katholiek is geweest, was hij jarenlang atheïst. Op een dag in 2010 liep hij per abuis tegen het het ware geloof aan en sindsdien zit hij weer stevig in de kerkbanken. Sinds 2012 is hij enthousiast lid van Koor Padua en sinds 2014 is hij ook acoliet in Gouda.
Toch vind ik dat de ombudsman hier zeer correct en moedig gehandeld heeft. Het is niet makkelijk om je nek uit te steken voor wat christelijk – erger nog, katholiek – is dezer dagen. De paar haatreacties op dit artikel van Jaap maken dat wel duidelijk. Misschien neem ik nog wel eens een abonnement op de Standaard.
Het hierboven gelinkte artikel uit dagblad De Standaard (Vlaanderen) toont pas goed aan hoe verrot ons journaille is. De ombudsman van de krant tracht te schetsen hoe zo’n verhaal opgeblazen wordt, maar excuses van zijn redactie kunnen er niet bij. Deze denkoefening had de redactie moeten maken voor ze een sensationeel bericht van het internet plukten, het fout vertaalden (o.a. ‘she claims’ werd vertaald als ‘zij beweert’) en er nog een dikke, vette saus vol bagger bovenop pleurden.
De titel die de auteur op dit blog gebruikt is nog nooit zo schrijnend juist geweest.
Nu ja, blijkbaar zijn er mensen die maar wat graag willen dat de hoax over achthonderd lijkjes toch waar is. Vingers in de oren en heel hard gillen ‘geile nonnen pedopaters nanannanana!’
In hun eigen wereldje zijn ze best gelukkig. Je moet maar eens voor de spiegel gaan staan, je vingers in je oren stoppen en gillen ‘geile nonnen pedopaters nanannanana!’ Dat is best vermakelijk eigenlijk.
Wat schattig. Een kerk gekkie die alles wat krom is recht praat. Behalve dat nog eens een andere geloof zwart maakt, om er zelf beter uit te komen. Blijkbaar ben je een persoon die amper kan googlen of ooit een geschiedenisboek heeft gelezen. Hitler, mao, staling, bush, britten, kruistochten allemaal moslims he? Moslims beschuldigen is populair/onderbuikgevoelens. Kijk je naar de feiten, dan zijn het toch de “blanke mans” religies die veruit de meeste doden hebben veroorzaakt. Vergeet de doden, wat dacht je van die 100.000+ kinderen die door je prachtige geloof en zijn priesters verkracht zijn. Excuses,”misbruikt” Die worden weer ontkend of in de doofpot gestopt door de ouders, overheid, kerk. Yep, je hebt me ogen geopend, ga me direct aanmelden bij een parochie. Altijd maar alles afzwakken, ontkennen of wegstoppen. Hoe kan je uberhaupt zulke misdadigers beschermen. Schaam je diep diep diep
Wat schattig. Geenstijl.nl heeft haar krankzinnige patiëntjes een dagje vrij gegeven om op andere websites te gaan kijken.
Wat een gave bezit Jaap om zo’n walgelijke bijdragen toch nog een beetje recht te zetten!…
Bedankt 🙂 Helaas blijft het natuurlijk een triest verhaal.
De standaard had er vanmorgen ook een goed opiniestuk over:
http://m.standaard.be/cnt/dmf20140610_01135529
zal wel dezelfde bronnen hebben gehad ongeveer, vrij gelijkluidend.
(of heb je daar plagiaat gepleegd Jaap? 🙂 )
Bedankt voor de link. Ik had hem nog niet gezien. Gelukkig klinkt er dus ook in de Vlaamse media vandaag een genuanceerder verhaal.
Het artikel was trouwens gisteren al af, dus van plagiaat kan sowieso geen sprake zijn 😉
De RK kerk is tegen abortus, tegen euthanasie en tegen anticonceptiva. Dit schijnt God te eisen als je de clerus wil geloven. Merkwaardigerwijze is er geen enkel bezwaar tegen het afmaken van andersdenkenden (‘ketters’), waarvan er miljoenen zijn gedood. De kerk is het grootste moordinstituut uit de geschiedenis. In een andere discussie wordt dit gesteld voor de Islam, maar de Islam heeft de RK kerk nog niet ingehaald. Dat de RK kerk dit nu niet meer doet komt omdat zij niet meer dezelfde macht heeft als vroeger, anders zouden zij er grag mee doorgaan.
Laatst hadden we het er in onze parochie inderdaad ook nog over hoe jammer het was dat we geen ketters meer mogen vermoorden. Dat is een spijtige zaak. Ik waardeer je vleierij, maar de ‘miljoenen’ ketters hebben we helaas nooit gehaald en het is een feit dat de Islam een grote voorsprong op ons heeft. Nu ja, aangezien we die toch niet meer konden inhalen, zijn we maar weer verder gegaan met wat we altijd al deden: het zorgen voor de armen en de zieken. Dat soort saaie dingen.
Mocht je ooit geïnteresseerd zijn in een iets genuanceerdere mening, dan kan ik je aanraden om een geschiedenisboek te lezen – je weet wel, zo’n ding met dunne papieren van binnen en dik papier van buiten. Het doet echt geen pijn, en wie weet steek je er nog wat van op.
Gelukkig, toch nog een beetje humor…
Dank je wel voor dit goede stuk, dat hopelijk wat ogen zal openen….
mooi verhelderend stuk. Bedankt!
Ik had het zelf geschreven kunnen hebben! 😉 Nee hoor, grapje. Dat van die kindersterftecijfers had ik al uitgezocht, en dat de bastaardkinderen getreiterd werden door wrede dorpsgenoten, was ook makkelijk te concluderen uit de kennis van de menselijke ziel, maar de twee vragen om hulp, het ispectierapport en de ware toedracht van de in onbruik geraakte beerput, daarvoor ben je op zoek gegaan en daar had ik zelf de tijd niet voor. Een goed onderbouwd journalistiek stuk. Alleen had ik graag nog even de bronnen gehad van de twee hulpvragen van de nonnen. En als het kan, ook van het inspectierapport.
Hartelijk dank. Ik was zelf al van plan geweest de Ierse historica (amateur, zeg je, dat scheelt alweer) te schrijven om te vragen naar de precieze toedracht, maar het ontbreekt mij aan tijd.
Hoi Sylvia,
Lees ook:
http://blogs.telegraph.co.uk/news/timstanley/100275222/what-happened-at-the-tuam-childrens-home-was-a-human-tragedy-not-a-catholic-one/
http://www.irishtimes.com/news/social-affairs/tuam-mother-and-baby-home-the-trouble-with-the-septic-tank-story-1.1823393
http://lxoa.wordpress.com/2014/06/07/tuam-home-researcher-backtracks-on-796-bodies-and-says-media-are-misrepresenting-her-research/
http://www.spiked-online.com/newsite/article/the-tuam-tank-another-myth-about-evil-ireland/15140#.U5gIyfl_vTq
http://carolinefarrow.com/2014/06/04/tuam-childrens-home-salting-the-earth/
http://www.aleteia.org/en/society/article/scapegoating-the-sisters-for-the-deaths-of-800-babies-5875079674068992